Dosud jsme měli možnost vyzkoušet novou Škodu Fabia s nejsilnějším tříválcem 1.4 TDI (77 kW) a slabší verzí turbomotoru 1.2 TSI (66 kW). Nyní před námi stojí samotný vrchol nabídky – zážehová dvanáctistovka s výkonem 81 kW ve 4600 otáčkách a manuální šestistupňovou převodovkou. Tou mimochodem zkoušená verze vyniká, protože všechny ostatní mají v základu o jeden stupeň méně.

Turbomotor s kódovým označením EA211 není v rámci automobilky Škoda Auto, potažmo koncernu Volkswagen, přílišnou novinkou. Stejný čtyřválec totiž najdeme jako základ ve Škodě Octavia nebo Volkswagenu Golf, kde disponují výkony 63 kW a 77 kW, ale neplní emisní normu Euro 6 platnou od září. Nová Fabia, ve které se tato generace motorů objevuje poprvé, je na tom o hodně lépe – za 268.900 Kč (výbava Active) dostanete tentýž agregát, ovšem posílený na 66 kW a navíc šetrnější k životnímu prostředí.

Škoda Fabia 1.2 TSI 81 kW – srovnání s konkurencí
Model Škoda Fabia Ford Fiesta Peugeot 208 Opel Corsa
Motor 1.2 TSI 1.0 EcoBoost 1.6 VTi 1.4i
Zdvihový objem [cm3] 1197 999 1598 1398
Válce/ventily 4/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 81/4600-5600 74/6000 88/6000 74/6000
Točivý moment [N.m/min] 175/1400-4000 170/1400-4000 160/4250 130/4000
Převodovka 6M 5M 5M 5M
Maximální rychlost [km/h] 197 180 190 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9.4 11.2 9.9 11.9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4.8 4.3 5.6 5.7
Základní cena [Kč] 296.900 303.990 306.500 242.900

Skrytá identita

Kultivovaný, takřka neslyšný a mimořádně jemný běh čtyřválce může neznalému člověku připadat, že ani s jednaosmdesáti kilowatty nebude dynamika vozu převratná. Motoru také chvíli trvá, než se nadechne, a přestože podle technických údajů zabírá točivý moment 175 N.m již ve 1.400 otáčkách, pocitově tomu tak není. Přibližně o 500 otáček výše totiž Fabia vyráží kupředu s nesrovnatelně větší razancí, je příjemně pružná a nechá se vytáčet zhruba do 4800 min-1.

Situace by mohla být ještě lepší, kdyby automobilka nepoužila šestistupňovou manuální převodovku s delším odstupňováním. To však nelze brát jako výtku, protože také díky tomu a standardně dodávanému systému Start/stop s rekuperací kinetické energie motor plní přísnou emisní normu Euro 6.

Stejně jako u ostatních malých turbomotorů je spotřeba silně závislá na stylu jízdy. V zásadě však platí, že se kombinovaně bez obtíží udržíte pod šesti litry naturalu, a pokud zamíříte do města, osmilitrovou hranici nepřekročíte ani v hustém provozu. Kapitolou samou o sobě je dálnice, kde naopak přichází delší zpřevodování vhod – při rychlosti 130 km/h motor točí 2.750 otáček a nárokuje si 6,8 litru na 100 km. Poněkud zajímavě ale působí srovnání s Volkswagenem Polo 1.2 TSI/66 kW, který v tomto režimu vykázal o necelý litr menší odběr i navzdory kratší „šestce“ (130 km/h = 3000 min-1).

Motor 1.2 TSI Fabie III
Motor 1.2 TSI Fabie III | zdroj: auto.cz

Kombinace nejsilnějšího turbomotoru a manuální skříně je poslední možností, jak základní cenu udržet pod třemi sty tisíci korunami. Volba sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG (DQ200) vám v podobě výbavy Ambition (pro linii Active se motor nenabízí) vyžene cenu na 332.900 Kč. Ruční řazení navíc můžeme vřele doporučit díky lehkému a jemnému chodu páky, ale také robustnosti. Když se občas neuhlídáte a přejdete k surovějšímu zacházení, přesně sehraná kolečka v převodovce z míry nevyvedete.

Na sportovnost zapomeňte, nastupuje komfort

Již v prvních jízdních dojmech jsme uváděli, jak velký kus práce automobilka Škoda Auto odvedla v oblasti podvozku. Ať už se bavíme o jízdním komfortu nebo odhlučnění, působí Fabia III jako dospělé auto a svým způsobem odkazuje na první generaci.

Lehounký turbomotor a standardně dodávaný systém XDS+ na přední nápravě nedávají moc podnětů k přechodu vozu k nedotáčivosti. Pravdou ale je, že i přes silný nástup výkonu vás nějaké řezání zatáček moc neoslní. Zatímco vpředu působí automobil velmi sebejistě, měkce naladěné zadní pérování dává jasně najevo, že to není jeho šálek čaje. Ve srovnání s tuhou „dvojkovou“ Fabií tedy znova přichází ke slovu filozofie první generace, podle které byla primární spokojenost řadového uživatele. V přímém srovnání „praotce a vnuka“ však jednoznačně vítězí testována novinka.

Pokud Škodovka plánuje ostřeji laděnou verzi Fabie (třeba RS), bude muset podvozek citelně přitvrdit. Ostré tempo a rozličný, především silně zvlněný povrch vozovky totiž umí přední tlumiče poslat až na doraz, kdy se ozve tlumené, leč zřetelné kovové bouchnutí. Běžný uživatel však tento neduh nepocítí a spíše ocení výbornou filtraci nerovností i na šestnáctipalcových pneumatikách a absolutně neutrální postoj v situacích, kdy byste očekávali odskakování zadních kol nebo kroucení karoserie.

Škoda Fabia III
zadní část Škoda Fabia III | zdroj: auto.cz

Druhou stránkou věci, kterou ale Fabia III nikterak neskrývá, jsou větší náklony karoserie v zatáčkách a citelné tendence vozu opírat se o vnější kolo. Dobrou zprávou zůstává, že i přes drobné rozdíly v nastavení podvozku je situace velmi podobná jako u verze s turbodieselem 1.4 TDI, která by měla kvůli větší hmotnosti dříve přecházet k nedotáčivosti. Totéž platí také o řízení s elektromechanickým posilovačem, nicméně zkoušená dvanáctistovka TSI působí o chlup přesnějším dojmem.

Pro rodinu jako dělaná

Velikost interiéru jsme rozebrali již po prvním statickém kontaktu na pražském Strahově, nyní se nám dostal do rukou hatchback s panoramatickým střešním oknem, které obvykle pár svislých centimetrů ubírá. Dokonce ani postavám s výškou do 190 centimetrů však místo nad hlavou neschází (vzadu je rezerva ještě zhruba 20 mm), stejně jako před koleny v případě, že se dopředu usadí podobně vzrostlí cestující. Škoda jen vyšších bočních prahů, které způsobují drobné omezení při vystupování ze zadní části vozu.

Českého zákazníka zcela určitě zaujme zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů, který je o celých 50 litrů větší než u koncernového sourozence Volkswagenu Polo. Sklopením zadních opěradel docílíte objemu 1150 litrů, ale bohužel také nerovné ložné plochy se zhruba jedenácticentimetrovým schodem. To se ostatně týká i kombi, tam se však dá situace řešit příplatkovou podlážkou (stojí 3.400 Kč) a dost pomáhá také možnost vyklopení sedáků. Ani ty ale hatchback nenabízí, přestože u minulé generace tato možnost nechyběla.

Závěr

Srovnání předchozí a současné generace Fabie působí podobně, jako byste na start závodu postavili štíhlého, vytáhlého mladíka a životem vyškoleného muže po čtyřicítce. Nemám nyní na mysli, že by nová Fabia působila zastarale (naopak, hlavně uvnitř je velmi moderní), spíše jsem rád za návrat ke kořenům, které dost hluboko zapustilo již první vydání vozu z konce minulého století.

Škoda Fabia je po jízdní stránce velmi vyspělá, přirozeně komfortní a rozhodně se za to nestydí, což poznáte především díky plavnějšímu projevu a náklonům karoserie v zatáčkách. Není ale nikterak vypočítavá a vždycky vám dá jasně najevo, kde leží její hranice.

Nejsilnější zážehová dvanáctistovka TSI překvapila silným zátahem, který však přichází až těsně před dvěma tisíci otáčkami. Spíše než připlácet 36.000 korun za dvouspojkovou převodovku DSG doporučujeme zůstat u precizně poskládaného šestistupňového manuálu a ušetřené finance vynaložit na příplatkovou výbavu. Vhodným adeptem je třeba zmiňované panoramatické střešní okno za 16.000 Kč, které příjemně prosvítí interiér a neubere drahocenný vnitřní prostor nad hlavou.

Zdroj: auto.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *